OK

OK Cancel

Thank you

Close

Klimakteriet – en del av livet

Vem vill bli kallad gammal? Vem vill vara i en sårbar fas av livet? Eller höra att risken för demens, att bryta ben eller att risken för hjärtattack plötsligt ökar? Vi lever tyvärr i ett mycket åldersfixerat samhälle där kvinnor hetsas till att behålla sin ungdom. Se bara på mode och den reklam vi matas med.

Klimakteriet inträffar samtidigt som det stylade hemmet kan vara fullt av besvärliga tonåringar, föräldrar som blir sjuka, karriären är som mest tidskrävande och dessutom ska man ha en kärleksfull relation med en partner, kroppen vara vältränad och det yttre perfekt på alla plan. Så ska hela rasket visas upp i sociala medier med snygg inramning. Prestationsångest och stress är vardagsmat och utmattning vanligt bland kvinnor 40+. Dessutom visar undersökningar att kvinnor fortfarande tar det största helhetsansvaret för hem och familj, hur gärna vi än skulle vilja att det inte var så.

I flera kulturer, framförallt i Asien, ser man med stor respekt på den åldrande kvinnan. Man benämner ofta klimakteriet ”Den nya våren”, och kanske skulle det kännas lite lättare att se lite av det vackra istället för det som är utmanande. För när de värsta hormonstormarna lagt sig så vittnar många kvinnor om att de ser fördelar med klimakteriet, eller att vara äldre, känna sig mognare och bry sig mindre om vad omgivningen tycker. Existentiella frågor får ta större utrymme och många hittar tillbaka till aktiviteter och umgängen som ger energi och glädje. Vägen dit kan vara full av ifrågasättande och önskan om att bara checka ut. Men det kan vara bra att försöka hålla tillbaka lite av de drastiska och livsavgörande besluten tills hormonerna lugnat sig något. Det finns en anledning till att klimakteriet kallas övergångsåldern. En del kvinnor får leva med värmevallningar hela livet, men för de flesta går det över.

Avslutningsvis några korta råd


- Ta tag i vardagsstressen! Unna dig stunder med djupandning och avslappning. Det behöver inte vara mer än fem minuter men fokusera på att andas hela vägen ner i magen och ut med all luft. Ge dig själv en stund på soffan, utan telefon, och se vad som händer.
Många finner att yoga och meditation är en stor hjälp, men det viktiga är att ta sig tid regelbundet för medveten avslappning. Det är dags att säga nej till vissa aktiviteter och sociala engagemang och skapa utrymme för bara dig.


- Att träna och få pulsökning är otroligt viktigt men känner du att kroppen är stressad och spänd så fokusera på avslappning och mjukare, lugn träning som inte stressar på kroppen ytterligare. En skogspromenad på en halvtimme kan ofta vara mer välgörande än en timme på spinningcykeln. Forskning stödjer att styrketräning minskar värmevallningar.


- Prioritera sömnen och skapa goda förutsättningar för att få tillräckligt varje natt. En god natts sömn börjar man förbereda redan när man stiger upp… Dagsljus, så snart som möjligt på dagen, inget koffein efter lunch, kvällsrutiner utan blått ljus, sovrummet ska vara svalt, mörkt, utan elektronik och gjort för att bara sova i. Prova öronproppar om du vaknar lätt av störande ljud.

- Vad du stoppar i munnen är värt att fundera över. Säg nej till snabbmat och snabba kolhydrater. En jämn blodsockernivå mår alla bättre av, inklusive hormonerna. Våga se på vad du äter med nya ögon och vad magen reagerar på. En del känner sig väldigt hjälpta av att undvika gluten, andra får låg tolerans mot alkohol och gör bäst i att skippa vinet. Prova att dra ner på koffeinet och drick hellre goda örtteer än kaffe och svart te. Har du ofta uppblåst mage, gaser, knip eller är hård och lös om vartannat, kan du vara hjälpt av att skriva matdagbok och faktiskt analysera vad magen gillar och ogillar.
 

Vill du lära dig mer?

Vilka symptom ska man skall vara vaksam på, hur och när dessa bör och kan behandlas? I Klimakteriepodden intervjuar Åsa Melin intressanta och välutbildade personer som har kunskap och erfarenhet av olika aspekter av klimakteriet. Samtalen handlar om vad som händer i kvinnokroppen och varför, humörsvängningar, sex, för- och nackdelar med att ta hormoner, alternativmedicin, relationer, kost, motion och allt annat mellan himmel och jord som kan underlätta klimakteriet och göra livet lite skönare. Det finns mer än 200 avsnitt att lyssna på.

go to top