OK

OK Cancel

Thank you

Close

Stress, sömn och återhämtning – påverkan på vårt inre, yttre och klimakteriebesvär

Det var en gång en kvinna som trodde hon var en super-woman, som kunde leva snabbt, intensivt, hårt och tänkte att allt handlar om mental inställning. Ger man vika och lyssnar på kroppens och psykets signaler så är man svag och kommer bli en sämre människa. Typ så – jo det är sant, så tänkte jag. När jag jobbade som hårdast och var som mest aktiv både socialt, träningsmässigt och på fritiden hade jag inte tid att fundera på vad jag fick för signaler. Eller snarare – jag tog mig inte tid. Det var egentligen först när sömnen började krångla som jag var tvungen att fundera på vad jag behövde förändra för utan min ärade sömn så fungerade jag inte. Tanken på att om jag inte fungerade så presterade sämre och det betydde att jag var en sämre människa, den tanken jagade mig.

Jag hade ett fritt arbete som innebar mycket resor, roliga möten och däremellan var jag ganska obunden till kontoret eftersom jag kunde jobba hemifrån. Men det fanns problem med det här upplägget för jag hade otydliga mål och när man har en stor portion duktig flicka i sig som dessutom drivs av att det alltid går att göra lite mer, lite bättre, så tar det till slut stopp. Eftersom sömnen var så kass så fanns inget alternativ till slut – jag var tvungen att lära mig sova. Många kvinnor vet precis vad jag menar när jag talar om att vakna genomsvettig med klappande hjärta och tankar som snurrar och rusar. Hur tusan somnar man om?
 
Sömnen har alltid varit viktig för mig och att räkna antal timmar jag sovit har alltid varit ett sätt att bekräfta att jag var pigg och utvilad. Alltså – timmarna var det som räknades, inte hur jag kände mig, för det funderade jag inte på. Jag hör ju själv hur knäppt det låter.
 
När jag förstod att jag var i klimakteriet kunde jag faktiskt känna en viss lättnad. Det var inte så att jag var sjuk eller behövde oroa mig för att jag var utbränd. Nog hade det kunnat sluta med sjukskrivning men jag lyckades faktiskt på egen hand reda ut att jag behövde skapa verktyg för att hantera stress. Att få ordning på sömnen var prio ett.
 
Klimakteriet innebär en hormonell omställning som i snitt varar sju år, för en del lägre, andra kortare tid. Så mycket som 75% av alla kvinnor upplever klimakteriebesvär som vallningar och svettningar(1) Det påverkar i olika grad livskvaliteten, därutöver tillkommer en hel rad symptom som de flesta, på ett eller annat sätt, känner av. Allt det här sammantaget skapar stress – där även den hormonella omställningen i sig är en stress.
 
Andra faktorer som skapar stress är självklart att inte känna sig tillräcklig, att inte klara av sin dagliga åtaganden som man är van vid. Man kan ha svårt att sätta gränser och hela tiden jaga runt för att uppfylla andras förmodade förväntningar eller ta på sig uppgifter man vare sig hinner, har kompetens för eller vill.
 
Med dålig sömn kommer kognitiva besvär som ett brev på posten, att tappa tråden, ha ett humör som åker upp och ner, inte orka fokusera och helt enkelt tappa lusten till det man tidigare tyckt var kul. Man kanske hela tiden prioriterar ner sina egna behov och önskningar.

@Tim Sobek@Tim Sobek
@Tim Sobek

I grunden är stress ingenting negativt, det är en egenskap som skyddar oss. Omedelbar, akut stress gör oss alerta och spänner muskler och gör oss redo att fly en fara. Det är väl perfekt om man står framför en arg björn men inte så hjälpsamt om man ständigt känner sig jagad. Så den är den långvarigs, gnagande stressen som gör oss illa, inte den akuta som kräver en skärpning för stunden som när man ska tala inför folk, eller tvärnita när en cyklist plötsligt genar framför motorhuven.

Stresshantering handlar inte heller om att sitta i lotusställning flera timmar i sträck. Det handlar om att skapa luft under dagen för att hinna återhämta sig. Bara att gå ut runt kvarteret i tio minuter kan göra att stressnivåerna sjunker. Att djupandas i två minuter. Att sträcka på benen och fånstirra ut i tomma intet en liten stund. Att krypa upp i soffan med en kopp te, utan mobilen, musik eller en bok. En egen favorit är att gå ut i skogen och bara strosa runt, planlöst, kanske sitta på en sten en stund, passa på att kika på en insekts förehavanden. Jag har också hittat lugna yogaformer som gör mig gott.

Många av oss kvinnor är duktiga på att träna, kanske för mycket till och med. För det här är inte tiden som du äntligen ska knäcka milen på 45 minuter, utan kanske låta milen ta 1,5 timme. Det är inte heller rätt tid i livet att fokusera på de där extra kilona som lagt sig runt magen. För att stressa kroppen med för hård träning, för lite näring och riktig mat i kombination med för lite sömn av bra kvalitet, det håller inte.

Vi är så duktiga på att skapa känslofällor av vad vi tror andras förväntningar är och göra tankar till energitjuvar. Sortera, säg nej, avstå, lägg till och dra ifrån. Hitta verktyg, tillfällen och aktiviteter där du kan koppla bort tankarna från vardagens måsten. Tack vare en julklapp från min man hittade jag till en keramikkurs. Har du försökt dreja och tänka på vad chefen kommer tycka om din presentation?

Så hur gör man då för att sova? Det finns sömnskolor på nätet, det finns avslappningsmusik, poddar och rader av tips. Jag var initialt lite drastisk med min sovmiljö; bytte till en säng där min mans rörelser inte störde mig, började sova med öronproppar för att inte väckas av ljud, bytte till ett täcke som andades bättre än mitt duntäcke, skaffade mörkläggningsgardiner och tog bort alla elektiska enheter från sovrummet. Därtill blev jag oerhört regelbunden, jag fick ligga i sängen 22:30 – 07:00, vare sig före eller efter. Dagsljus direkt på morgonen. Inget kaffe efter lunch, max ett glas vin på helgerna, ingen mat eller snacks efter middagen, ingen träning eller mobil/mail eller annat som kunde jaga upp pulsen efter klockan åtta på kvällen. Lite tråkigt? Nej, vet du. Att var pigg, ha energi och vakna utvilad utan att ha panik över för få timmar gjorde susen. Jag är inget under av perfektion och gör numera ibland avsteg för nu har jag koll på min sömn och stress i stort och då kräver det inte samma regelbundenhet. Men slarv straffar mig ganska omgående.

(1) https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/introduction-to-menopause

go to top